“Patimile după Matei” de J. S. Bach
Ora: 19.00
Locația: Biserica Neagră
“Patimile după Matei” în anul jubiliar al corului Bach al Bisericii Negre
Această lucrare are o însemnătate aparte pentru comunitatea noastră și corul Bach. În anul 1924 a fost interpretată în Biserica Neagră în primă audiție pentru sud-estul Europei.
În perioada 1933-1944 a fost parte a repertoriului constant din anul liturgic al Bisericii Negre. După 1945 nu a mai putut fi interpretată din lipsa muzicienilor și a unui cor văduvit.
În anii 70 și 80 ai sec. al XX-lea a fost reluată lucrarea și integrată până la revoluție. Apoi ultima reprezentare a corului nostru a fost în coproducție cu corul Bach din Sibiu în 2001.
În anul 2018 – la ceas aniversar al corului (85 de ani de la înființare) – această capodoperă va fi cântată de 3 ori de peste 150 muzicieni români, maghiari și sași, alături de soliști remarcabili din Germania, România și Ungaria, pe instrumente baroce, în zilele de 12 iulie (Ateneul Român), 13 iulie (Biserica Sf. Augustin Miercurea Ciuc) și 15 iulie (Biserica Neagră).
Corul Bach al Bisericii Negre, Corul Lux Aurumque din Miercurea Ciuc și Orchestra Barocă a Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, sub bagheta dirijorului Steffen Schlandt, vor prezenta, în premieră în România, într-o formulă barocă Oratoriul Patimile după Matei al compozitorului Johann Sebastian Bach. La interpretarea celebrei piese muzicale îşi vor mai da concursul soprana Renáta Gebe-Fügi (Cluj-Napoca), mezzosoprana Susanne Langner (Berlin), tenorii János Szerekován (Budapesta) și Nicolae Simonov (București), precum și bașii Matthias Weichert (Dresda) și Dan Popescu (Brașov). Concert-maestrul Ulrike Titze, o personalitate de renume mondial, membru fondator al Orchestrei Baroce din Dresda, este garanția unui eveniment muzical extraordinar.
Corul Bach din Braşov este corul bisericesc al comunităţii evanghelice şi a fost fondat în 1933 de cantorul acelei perioade, Victor Bickerich. Ansamblul a adus în premieră în România multe dintre operele lui Bach: Matthäuspassion (Patimile lui Hristos după Matei), Johannespassion (Patimile lui Hristos după Ioan) şi alte piese religioase, în special ale compozitorilor germani. Din 1965 Hans Eckart Schlandt a preluat conducerea corului. În această perioadă potrivnică muzicii religioase, el a reuşit să prezinte cu o uimitoare continuitate şi calitate marile oratorii şi pasiuni de Bach, Mozart, Brahms etc., să protejeze Biserica Neagră de regimul totalitar al vremii, transformând-o într-un refugiu muzical al libertăţii interioare. În septembrie 2004, bagheta de dirijor a corului Bach i-a fost predată lui Steffen Schlandt, care a susţinut concerte în Biserica Negră, incluzând în repertoriu oratoriul “Mesia” de Händel, “Elias” de Mendelssohn, “Ultimele cuvinte ale Mântuitorului pe cruce” de Haydn şi Marea Misă Credo de Mozart. Supunându-se imaginii noi a comunităţilor evanghelice din România şi implicit şi din Braşov, corul are şi el o structură multiconfesională, doar jumătate dintre membri aparţinând comunităţii. Cu toate acestea, diferenţele de limbă şi de confesiune au dat viaţă relaţiilor din cor şi au confirmat tradiţionalul schimb intercultural transilvănean.
Corul de cameră LUX AURUMQUE a fost înființat în toamna anului 2010 la Miercurea Ciuc și este compus din profesori de muzică și iubitori de muzică interesați de cântatul coral. Repertoriul corului include mai ales lucrări corale ale unor muzicieni contemporani, precum Arvo Pärt, György Orbán, Lajos Vass, Zsolt Lászlóffy, Miklós Kocsár, Zoltán Szalay, Péter Vermesy și Eric Whitacre. Membri corului consideră că este important să interpreteze muzică contemporană și, astfel, să facă cunoscute publicului operele compozitorilor de astăzi. Până acum, corul a concertat în biserici și spații publice, la Cluj în 2013, 2014 și 2016, la Odorheiu Secuiesc în 2015, dar mai ales în Miercurea Ciuc la diferite festivaluri de muzică. Corul este condus de profesorul de muzică András Ványolós.
Orchestra Barocă a Festivalului de Muzică Veche din Miercurea Ciuc este alcătuită din muzicieni adepţi ai stilului de interpretare barocă, instrumentişti de mare prestigiu profesional din mai multe localităţi din ţară, cât şi din străinătate (Austria, Germania, Ungaria, Elveţia). Orchestra redă atmosfera epocii baroce cu ajutorul instrumentelor de epocă sau copii fidele ale acestora. Orchestra, ce se reuneşte anual cu prilejul festivalului sub conducerea doamnei Ulrike Titze, concertmaistru Orchestrei Baroce din Dresda, este unică la nivel naţional şi oferă un eveniment muzical de excepţie, îmbogăţind paleta concertistică din România cu note de originalitate.
Steffen Markus Schlandt s-a decis pentru o carieră muzicală urmând exemplul tatălui său, cunoscutul organist Eckart Schlandt. Educația muzicală o primește de la tatăl său, sub îndrumarea căruia începe să studieze pianul și orga. După absolvirea liceului german “Johannes Honterus” din Brasov, Steffen Markus Schlandt este admis la Academia de muzică “Gh. Dima” din Cluj la clasa de orgă a conf. univ. Ursula Philippi. Studiază apoi în Germania ca bursier D.A.A.D. (bursă acordată de Institutul German pentru relații externe) și a serviciului „Diakonisches Werk”, la Facultatea de Muzică din Trossingen, unde a aprofundat muzica bisericească cu Prof. Christoph Bossert, iar la Würzburg s-a specializat în dirijatul coral și de orchestră. A obținut premiul II la Concursul internațional de orgă de la Schramberg (2001) și premiul pentru acompaniament de lied la Concursul din Würzburg (2003). Steffen Markus Schlandt are o complexă activitate în domeniul muzical. Între anii 2001-2004 a fost corepetitorul societătii „Bach” din Würzburg. Din anul 2004 este dirijorul corului “Bach” și organist la „Biserica Neagră”. În același timp colaborează cu Facultatea de Muzică Brașov ca profesor asociat, predând disciplinele de citire de partituri, muzică de cameră și orchestră.
Ca organist a concertat în numeroase țări din Europa: Germania, Franța, Elveția, Suedia, Italia, Croația, Ungaria, precum și în țară. În anul 2013 a fost invitat de către ICR să susțină mai multe concerte în Israel. Muzicianul este inițiatorul Festivalului de muzică sacră “Diletto Musicale” din Prejmer și din anul 2004 coordonează și Festivalul “Musica Coronensis”, festival dedicat muzicii brașovene. În anul 2010 a fondat festivalul “Musica Barcensis”. Este membru în comisia de orgă a Bisericii Evanghelice C.A., care se implică în conservarea și păstrarea patrimoniului organistic din România. Astfel a participat la restaurarea mai multor instrumente istorice precum orga Carl Hesse (Biserica Neagră), orga Carl August Buchholz (Biserica Neagră), orga din Rupea și Hamba și a asistat la proiectele pentru orgile Johann Prause din Feldioara și Hărman și orgile Johann Thois din Râsnov și Hălchiu. În paralel și în completarea pregătirii sale, Steffen Markus Schlandt a obținut titlul de doctor la Academia de Muzică “Gh. Dima” din Cluj cu teza “Muzica de orgă din Brasov și Tara Bârsei”. În anul 2013 a absolvit programul post-doctoral MIDAS al Universitatii Nationale de Muzică București cu lucrarea “Arhiva muzicală a Bisericii Negre”. Pentru această lucrare a obținut în anul 2014 premiul fundației “Siebenbürgisch-sächsische Stiftung” din München.
Născut la Târgu-Mureș, tenorul János Szerekován și-a început studiile la Liceul de Artă din localitatea natală, secția vioară, iar ulterior la Școala de Artă, secția canto, sub îndrumarea profesoarei Papp Mária. A debutat ca solist în anul 2000, în Recviem de W.A. Mozart. Participă la cursuri de măiestrie susținute de Ionel Pantea, Misura Zsuzsa sau Thomas Houser, iar în anul 2011 debutează în cadrul Festivalului ”Gut-Immling”, din Germania, în Don Giovanni de W. A. Mozart.
Invitat permanent al Teatrului Csokonai din Debrețin și al Teatrlului Național din Szeged, artistul concertează cu regularitate în țară și peste hotare cu orchestre renumite, colaborând cu dirijori precum Florentin Mihăescu, Robert Houlihan, Fahrettin Kerimov, Czifra János, Franz Lamprecht, Romeo Rimbu, Horváth Jósef, Ilona Meskό, Sapszon Ferenc, Erdei Pèter, Zoltán Pad, Ilarion Ionescu Galati, Somogyi-Tόth Dániel sau Shinya Ozaki și regizorii Miklόs Szinetár, Káel Csaba, Kerènyi Mihály, Harangi Mária, Parόczai Balázs sau Toronykȍi Attila.
Matthias Weichert, originar din Germania a urmat între anii 1965-1974 cursurile muzicale ale Școlii Thomas din Leipzig. Până în 1981 s-a specializat la Școala de Muzică Carl Maria din Dresda, fiind, apoi, o vreme angajat al Teatrului Saxonia și Opera Națională belgiană La Monnaie. A avut numeroase colaborări cu Opera din Berlin și Leipzig, iar din anul 2000 susține concerte ca solist independent, fiind protagonistul a numeroase turnee prin Europa, Israel, Coreea de Sud, Japonia și SUA. În 1997 a devenit lector la Școala de Muzică bisericească din Dresda iar din 2002 este profesor de canto la Școala Superioară de Muzică Carl Maria din Dresda.
Renáta Gebe-Fügi s-a născut în 7 octombrie 1993, în Cluj-Napoca. A terminat studiile primare în anul 2012 la Colegiul de Muzică Sigismund Toduţă, secția vioară, fiind ulterior licențiată a Academiei de Muzică “Gheorghe Dima”, din Cluj-Napoca, secția vioară. În prezent este studentă la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, anul II, secția canto sub îndrumarea profesoarei Carmen Gurban, și violonistă la Opera Maghiară din Cluj-Napoca. De la vârsta de 15 ani studiază muzică veche la vioară. A frecventat cursurile de măiestrie ale lui Petr Zeifart (la Oradea/România, la Parma/Italia), Sophie Gent (Vannes/Franța), Bernhard Forck (Sund/Norvegia). A participat la numeroase concerte (în Ungaria, Elveția, Cehia, Italia, cu orchestra Posticum Iuventutis Internationalis). În perioada studenției, cântând diferite opere la vioară, dorința de a cânta cu vocea, a devenit din ce în ce mai puternică. A început studiile în privat, apoi doi ani la învățământul la distanță. În anul 2016 a dat admitere la canto, și a intrat cu nota maximă. Tot în acest an a avut privilegiul de a cânta pe scena Operei Maghiare din Cluj-
Napoca, la Gala Închiderii stagiunii- “Concertul artiștilor tineri”. Interesată de muzica barocă, a cântat la numeroase concerte cu formația Quarto D’Oro și Fonte di Gioia, și cu orchestra barocă Transylvania Galante în cadrul Festivalului de Muzică Barocă ’La Stravaganza’. Primul rol cântat a fost Ernestina din opera L’occasione fa il ladro de G.Rossini (Premieră națională în 2017 Martie). În noiembrie 2017 a câștigat premiul I la Concursul de interpretare Mozart.
Mezzo-soprana/ contralto de origine germană, Susanne Langner s-a bucurat de o pregătire muzicală timpurie prin implicarea sa în corul de copii Gewandhaus-Kinderchor din Leipzig și cel de tineret Rundfunk-Jugendchor Wernigerode. Din 1998, a începtut să studieze canto la Mozarteum din Salzburg cu Elisabeth Wilke, obținând certificatul de absolvire Summa cum lauda. Artista este câștigătoare a numeroase premii și concursuri internaționale, printre care amintim premiul pentru public și premiul special la Concursul Internațional Johann Sebastian Bach (2004 -Leipzig) și premiul Weiden Hans Pfitzner (în domeniul Lied-ului și al muzicii din secolele XVIII și XVIII). A urmat cursuri de masterat oferite de Peter Kooy, Barbara Schlick, Wolfram Rieger, Axel Bauni și Peter Schreier. Susanne Langner combină activitatea sa de membru al prestigiosului cor RIAS -Kammerchor din Berlin cu angajamentele solistice externe, având un repertoriu larg de la baroc la modern, cu accent , în prezent, pe muzica de oratoriu. Ca solist baroc, are experiență și în domeniul operistic (Orlando de George Frideric Handel, Venus de Alessandro Scarlatti și Oronte de Antonio Vivaldi). Artista a cântat alături de mulți muzicieni celebri precum Federico Maria Sardelli, Reinhard Goebel, Helmuth Rilling, Ludwig Güttler și Michi Gaigg și cu numeroase ansambluri de instrumente originale precum Freiburg Barockorchester, Akademie für Alte Musik Berlin și Lautten Compagney Berlin, etc., fiind invitată în mod regulat să ia parte, ca solist, în diverse festivaluri naționale și internaționale.
Absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, tenorul Nicolae Simonov a studiat arta vocală cu profesorii Corneliu Fânățeanu, Liliana Dumitrache și Georgeta Stoleriu (3 cursuri de măiestrie, 2010–2012). O prezenţă din ce în ce mai activă pe scena de concert dar şi de operă, tenorul Nicolae Simonov este în prezent artist liric al Corului Academic Radio şi al ansamblului cameral Cantemus. Repertoriul său solistic în continuă extindere cuprinde opere (Acis and Galatea și Alcina de Händel, Don Giovanni de Mozart, Ultimele zile, ultimele ore de Anatol Vieru, Homo videns de Liviu Dănceanu) și lucrări vocal-simfonice (Messiah de Händel, Requiem de Mozart, Magnificat de J. S. Bach, Requiem de R. Schumann). În anul 2011 a prezentat în primă audiție în România Cantata de Crăciun a lui Francesco Corselli. A susţinut concerte, recitaluri și spectacole la Filarmonica „George Enescu”, Radiodifuziunea Română, Catedrala Sf. Iosif și Opera Națională din București, sub baghetele unor maeștri de prestigiu precum Cristian Mandeal, Jochen Wehner, Adrian Butterfield, Jin Wang, Ludovic Bács, Cristian Brâncuși. De asemenea a susţinut recitaluri vocale, concerte camerale pe diferite scene din ţară, multe dintre ele regăsindu-se în înregistrările realizate de TVR Cultural şi Radio România.
Dan Popescu a absolvit Universitatea de Muzică din București – Secția de Canto, la clasa prof. univ. Dr. Ionel Voineag în 2003, fiind astăzi, un cunoscut și constant solist colaborator al Operei din Brașov. Din repertoriul său fac parte roluri precum Mephisto (Faust), Ferrando (Il Trovatore), Don Pasquale (Don Pasquale), Don Basilio (Bărbierul din Seviglia), Leporello, Comendatore (Don Giovanni), Raimondo (Lucia de Lammermoor), Coppelius (Les Contes D`Hoffmann), Oroveso (Norma), Ramfis (Aida) și multe altele. Pe lăngă activitatea sa operistică artistul a avut numeroase colaborări vocal-simfonice (W.A.Mozart, G.Verdi, G.Puccini, F.Schubert, J.Haydn, G. Faure ș.a.) abordând cu multă sensibilitate și piese camerale, în special lieduri din creația compozitorilor P. Bențoiu, T. Brediceanu, L.van Beethoven, P.I. Ceaikovski, M. Ravel, F. Schubert, R.Schumann, R.Strauss etc. A colaborat, printre altele, cu Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română Iaşi, Orchestra de Cameră Radio Bucureşti, Filarmonica ”George Enescu” Bucureşti, Filarmonica Braşov, Filarmonica de Stat Arad, Filarmonica de Stat Oradea, Correspondence Compagnie (Franța), Companie lirique Corse (Franța), Schlote Konzertdirektion (Salzburg –Austria), Filarmonica din Köln (Germania), fiind invitat să interpreteze în festivaluri (Festivalul de Operă din Szeged, Ungaria, Primavera Lirica – Altea, Spania, Musica Coronensis, Braşov, Festivalul Internaţional ”George Enescu”), și turnee, atât în țară cât și peste hotare: Germania, Austria, Norvegia, Elveţia, Anglia, Spania, Olanda, Luxemburg, Italia.
Programul concertului:
“Patimile după Matei” – J. S. Bach
Corul Bach al Bisericii Negre, Brașov
Corul Lux Aurumque, Miercurea Ciuc
Orchestra Barocă a Festivalului de Muzică Veche Miercurea Ciuc
Szerekován János – Evanghelist
Matthias Weichert – Isus
Renáta Gebe-Fügi – sopran
Susanne Langner – alto
Nicolae Simonov – tenor
Dan Popescu – bas
Dirijor – Steffen Schlandt