Musica Barcensis - 2019 - 14 Iulie - Biserica Neagră

Ansamblul baroc Follia Suavissima

Ora: 18.00

Locația: Biserica Neagră

Intrarea la concert se face cu bilet. Prețul biletului este 12 RON.

La acest concert locurile sunt limitate, biletele pot fi achiziționate începând de joi, 4 iulie 2019, ora 10.00, la casieria Bisericii Negre. Numărul de locuri este de 170.
Intrarea se va face prin portalul vestic (principal).

Ansamblul baroc Follia Suavissima

Irina Fârtat – vioară barocă

Emilie Mory – vioară barocă

Phillip Boyle – trombon

Steffen Schlandt – orgă

 

Ansamblul va prezenta un program muzical aparținând stilului denumit Stylus Fantasticus al secolului al XVII-lea. Acest stil extravagant și imaginativ, cu stările sale intense și rapid schimbătoare, a împins granițele muzicii de cameră, atât în ceea ce privește virtuozitatea tehnică, cât și în expresivitate și în muzica de ansamblu. Inspirați de tocatele și fantasiile de orgă improvizate, compozitori precum Antonio Bertali, Dario Castello și Biagio Marini au căutat să creeze un stil similar, improvizat, de muzică de cameră, intercalat cu idei excentrice, armonii picante și cromatice, și basso ostinato.

Ansamblul își ia numele din acest stil. “Follia suavissima”, adică “nebunie dulce”, este o descriere scurtă, dar exactă a Stylus Fantasticus, dar amintește și de o colecție de sonate trio din 1672 intitulată “Prothimia Suavissima”. Această colecție, atribuită unui misterios “J.S.A.B.”, se află la baza programului de concert. Membrii ansamblului sunt reuniți de pasiunea pentru studiul și interpretarea muzicii vechi, fiecare dintre ei având studii de specialitate în domeniu la universități din Elveția și Germania.

Follia Suavissima va interpreta acest program pe instrumente istorice. Alături de viorile de tip baroc și trombonul baroc, instrumentul cel mai remarcabil al concertului este orga de la Rupea din secolul al XVII-lea care se afla la momentul actual in Biserica Neagră. Fiind unul dintre puținele instrumente de acest fel din România, își păstrează acordajul original (la=467 Hz) și temperamentul istoric, oferind muzicii culoarea foarte specială pe care ar fi avut-o la vremea respectivă.

Ansamblul baroc Follia Suavissima este format din patru muzicieni consacrați, care activează în diferite orchestre și ansambluri muzicale internaționale baroce.

Irina Fârtat, originară din Buzău, România este masterandă a Departamentului de Muzică Veche al Haute Ecole de Musique în Geneva, unde studiază vioara și viola barocă, cu Florence Malgoire. Activează în numeroase orchestre și ansambluri de renume și se implică in diferite proiecte de muzică veche, clasică și contemporană, în Elveția, Austria, Germania, Italia, ș.a.

Canadianca Emilie Mory a studiat vioara modernă la Royal Conservatory în Scoția și pe cea barocă la Haute Ecole de Musique în Geneva. Emilie oferă concerte în toată Europa, atât cu vioară baroc cât și cu vioară modernă, viola sau fidulă în ansambluri diverse.

Phillip Boyle este un muzician independent care s-a născut în Norvegia și a studiat trombonul clasic și pedagogia la Universitatea din Stavanger, alături de profesorul Kristian Svensen, iar la Basel trombonul vechi cu profesorul Charles Toet, obținând un master de performanță la Schola Cantorum Basiliensis. Colaborează cu diverse orchestre, ansambluri și coruri, dar mai ales cu ansamblul său de muzică de cameră Viatoribus.

Steffen Schlandt este organistul Bisericii Negre, profesor asociat de clavecin și orgă al Facultății de Muzică din Brașov și profesor coordonator al orchestrei Liceului de Muzică ”Tudor Ciortea”. A urmat cursurile facultății de muzică din Cluj, la secția orgă, la profesoara Ursula Philippi și a studiat cu profesor Christoph Bossert muzică bisericească la Facultatea de Muzică din Trossingen (Germania) și dirijat coral și de orchestră la Würzburg. Ca organist a concertat în numeroase țări din Europa precum Germania, Franța, Elveția, Suedia, Italia, Croația, Ungaria, România, Israel și Portugalia.

Programul concertului:

  1. Antonio Bertali (1605 Verona – 1669 Viena) – Sonata 4 in a (“ciaccona”)
  2. Andrea Falconiero (1586 – 1656) – Passacalle
  3. Biagio Marini (1594 Brescia – 1663 Venezia) – Sonata sopra La Monica
  4. Dario Castello (1602 – 1631) – Quarta Sonata á 2
  5. Dario Castello – Sonata duodecima á 3
  6. J.S.A.B. – Sonata 11 (long)
  7. J.S.A.B. – Sonata 10 (chromatic)
  8. Giovanni Battista Riccio (auch: Rizzo, *ca1570; † 1621) – Canzon La Rubina à 3: Doi violini overo cornetti è trombon
  9. Marco Uccellini (1603/1610 – 1680) – Sonata 18 a doi violini
  10. Dario Castello – Sonata seconda a sopran solo
Top